ГОРЕЩА ЛИНИЯ НА НАЦИОНАЛНА ПАЦИЕНТСКА ОРГАНИЗАЦИЯ:
0700 10 515
*на цената на един градски разговор
Университет за пациенти
Диагнози « Остеопороза « Лечение

Цели на лечението

Лечението има за цел да постигне облекчаване на болката, да се забави разграждането на костите с цел намаляване на фрактурите. Поставянето на диагнозата в ранен етап и правилно подбраната терапия са от изключителна важност за повишаване качеството на живот на пациентите.

Медикаментозно лечение

  • Био-маркери за диагноза и мониториране на остеопороза;
  • Въвеждане на FRAX-индекса за оценка на 10-годишния риск от фрактури;
  • Лечение с i.v. Бифосфонати (Bonviva, и др.).


Биологични средства

В момента в България при остеопороза се използват биологичните препарати Рrolia (Denosumab) и Терипаратид(Forsteo).

Здравословно хранене

С някои елементарни промени в стила на живот може да намалите риска  от  остеопороза  или  опасността  от  фрактура,  ако  вече  имате остеопороза.

Грижете се да приемате достатъчно:

  • Калций:
    Калцият е основен градивен елемент на Вашата  костна  тъкан. 99% от калциевите запаси на организма се намират в костите. С възрастта тялото все по-трудно усвоява калций. Затова е важно да приемате повече богати на калций храни.
  • Витамин D:
    Витамин D също е полезен за костното здраве. Той помага за усвояването на калция от  храните и допринася за здравето на имунната система и здравината на мускулите. Недостигът на витамин D може да увеличи риска от остеопороза и вероятността от падане  при възрастни, чиито мускули са отслабнали поради липсата на този витамин.
  • Белтъчини


Физически упражнения

Както  мускулите, така и костите укрепват от физически упражнения. За да помагате на  костите си, трябва да правите редовни физически упражнения, например:

  • Бягане
  • Ходене
  • Танци


Избягване на падания

Ако костите Ви са слаби, дори едно „обикновено падане“ от изправено или по-ниско положение  може да причини фрактура на китката, бедрената кост или гръбначния стълб.
Може да предприемете посочените по-долу мерки, за да намалите риска от падане:

  • Правете упражнения като ходене, йога и пилатес за укрепване на Вашата сила и баланс;
  • Носете обувки, които не се хлъзгат;
  • Уведомете  лекаря  си,  ако  усещате,  че  не  стоите  стабилно  на крака;
  • Правете преглед на лекарствата си с Вашия лекар поне веднъж годишно;
  • Опитвайте да избягвате медикаменти, които Ви причиняват отпадналост;
  • Ако не можете да виждате ясно, направете си очен преглед;
  • При необходимост носете очила;
  • Вземете предпазни мерки срещу падане в дома си;
  • Не оставяйте разпилени предмети по пода;
  • Помислете за поставянето на парапети или ръкохватки по стълбища, до вани и тоалетни.


Източник:
Проф. Златимир Коларов
д-р Мария Недкова